Pierwsza generacja Volkswagena Polo zadebiutowała w 1975 roku.
Model który jest bliźniaczą konstrukcją wypuszczonego rok wcześniej Audi 50 lecz był dużo tańszy,
produkowany od 1975 do 1981 roku w Wolfsburgu i sprzedawany jedynie w Europie.
Podstawowa wersja z niemal spartańskim wyposażeniem i czterocylindrowym benzynowym silnikiem o pojemności 895 cm3
i o mocy maksymalnej 29,5 kW (40 KM) kosztowała 7500 marek. Już w 1976 roku Volkswagen rozszerzył ofertę o wersję z
silnikiem 1093 cm3 o mocy 37 kW (50 KM). W 1977 roku paleta modeli powiększyła się o kolejną wersję nadwozia sedan
- model Volkswagen Derby z wielką pojemnością bagażnika, wynoszącą 515 litrów. Życzenia klientów miały także wpływ
na ofertę silników, która rozszerzyła się o nową jednostkę o pojemności 1272 cm3 i mocy 44 kW (60 KM).
Do 1981 roku wyprodukowano ponad 500 tys. egzemplarzy.
Volksagen Polo II zadebiutował w 1981 roku. Model przeszedł wiele modernizacji.
Przeprowadzona w 1980 roku modernizacja poprzedniej wersji wprowadziła większą gamę silników.
Od końca lat 80 produkowany w Hiszpanii. W 1991 roku poddany face-liftingowi, któremu zawdzięcza m.in.
nowocześniejsze kształty, nowe wnętrze oraz poszerzenie gamy silników o silniki wysokoprężne oraz silniki z
wtryskiem. Produkowany jako hatchback, coupe, oraz w małej ilości sedan.